Registrera   |   Logga in
Eller

Nyttigt


Säkerhetskontroll



Motorhuven Vid uppkörningen ber inspektören dig att göra en säkerhetskontroll. Säkerhetskontrollen är indelad i tre delar, Yttre, Under huven och Inre. Man gör sällan en fullständig kontroll. Inspektören kan ex säga "Gör en säkerhetskontroll här, från insidan av bilen. Använd de reglage du kommer åt ifrån förarsätet." Då menar inspektören en Inre säkerhetskontroll. Vid regn/snö kan man slippa göra Yttre och Under huven, av den enkla anledningen att inspektören inte vill bli blöt.

Yttre

1. Slå på tändning, helljus, höger blinkers
2. Gå runt bilen, kolla helljus, blinkers, backlyktor, nummerplåtbelysning
3. Slå på parkeringsljuset, gå runt bilen kolla ljuset och däcken. (Sommar minst 1,6mm, vinter minst 3mm.)
4. Slå på halvljuset. vänster blinkers, kolla.
5. Trampa på bromsen, och kolla bromsljusen. Be inspektören om hjälp.

Under huven

1. Lossa spärren i bilen och stormhaken i fronten på bilen. Öppna huven.
2. Kontrollera bromsvätskan (Specialolja) och spolarvätskan (vatten och rengöringsmedel). De är de viktigaste vätskorna, för man ska kunna bromsa och ha god sikt.
3. Kontrollera kylvätska (50/50 glykol/vatten)
4.  Kontrollera motoroljan med oljestickan, visa inspektören var man fyller på olja.
5. Kontrollera servostyrningsoljan, tag det försiktigt, luft och smuts i systemet ger ryck i ratten. Behöver inte alltid kollas, utan det räcker med att visa vart man fyller på.
6. Kontrollera batteriets vätskenivå. Behövs inte på de nya batterierna, men på gamla behöver man ibland fylla på destillerat vatten så nivån blir över metallbrickorna i batteriet.

Inspektören kan fråga dig vilka oljor och vätskor som finns i de olika behållarna. Ha för säkerhets skull en bit papper i fickan att torka av oljestickan med. Jag har hört en historia om en person som använde inspektörens slips när han torkade av oljestickan. Man kan enkelt räkna ut hur det gick för honom på uppkörningen.

Inre

1. Slå på tändningen, tuta, spola av rutan och kontrollera att alla lägen fungerar.
2. Torka av rutorna om det behövs. Kolla att defrostern fungerar, dvs. att fläkten blåser på framrutan.
3. Tryck hårt på fotbromsen, den får inte sjunka. Kolla handbromsen genom att starta motorn, lägg i ettan/backen, höj kopplingen till dragläget och se till att bilen inte rör sig.
4.Tag på bältet och se till att låsmekanismen fungerar (ryck i bältet). Kolla att alla dörrar är stängda.
Ställ in stol och speglar vid behov.